2008-07-14

I dessa lavendeltider

Ett litet pyssel till; ett dofthjärta. Har skördat lavendel i övervuxna kryddträdgården hemma och hängt på tork, så nu kände jag att jag var tvungen att göra något med det som var kvar av förra årets doftskörd.


Det här hjärtat är fyllt med min "öppna sinnet" blandning. 

INNEHÅLL OCH PROPORTIONER
1 dl geraniumblad (gärna citrondoftande)
2 dl citronverbena
3 dl balsamblad
4-5 droppar bergamottolja
1 msk violrot

När alla blad har hängt och torkat riktigt ordentligt, vilket kan ta gott och väl ett par månader för doftpelargonen men bara någon vecka för citronverbenan, så smulas de försiktigt sönder i en bunke. Droppa över den eteriska oljan och blanda slutligen i violroten, som är det som konserverar dofterna för framtiden.
Häll över den färdiga blandningen i en papperspåse, och låt den stå mörkt och torrt och torka ytterligare någon månad. Sedan är det klart att användas. Ska man inte använda det till små doftpåsar på en gång så förvara blandningen i glasburkar med tätslutande lock. Ett tips är att fodra glasburken med ett varv tidningspapper, det hjälper till att suga upp ev. fukt som skulle kunna vara kvar i växtdelarna.

Pulvriserad violrot och olika doftoljor (om man känner att man vill experimentera) finns att köpa på Stockholms Essencefabrik. (Som för övrigt är en rolig liten butik att besöka om man är på plats i storstaden.)

Jaha, veckans pyssel alltså, redan på måndagmorgonen. :-)

Idag står "såga av benen på ett bord" på agenden. Lite nervöst. Vårt finaste bord är fem centimeter för högt för att sitta bekvämt vid, men det är ett helt handgjort slagbord som vi älskar, så det känns jätteläskigt att bära hand på det. Det har varit obekvämt i runt 20 år. Obekvämt och fint eller bekvämt och möjligen aningen rangligt? Ja, vi har bestämt oss, men attan vad svårt det har varit att få ändan ur vagnen och få det gjort...

6 kommentarer:

Anonym sa...

Åååh vilket underbart hjärta... Trevligt med pysseltips :) Kram kram

Lisas torp sa...

Hej på dej!
Visst har jag läst din senaste kommentar, den kom visst med i förra inlägget...!

Vilket härligt tips med dofthjärtat, det tackar man för!
Essencefabriken tror jag nu att jag vet var den ligger - ganska nära där jag bor faktiskt, ska nog ta mej en titt där.

Så fint du skriver om din svärmor och så vackert det måste ha varit med vilda blommor på kistan, mycket finare än alla tjusiga från blomsterhandeln.

Malvor är vackra, men hos mej sprider de sej enormt och jag har just slängt en rugge som nästan tog död på mina stackars riddarsporrar som knappt orkat blomma!
Ja du, det är mycket som händer i trädgården om sommaren.
Apropå bordet - jag förstår din vånda - oj, så fel det kan bli om man inte mäter rätt och benen blir kortare och kortare...:)! Så håll tungan rätt i munnen så går det nog bra ska du se!
Jisses, så långt detta blev!
Ha en riktigt skön dag!
Kram
LIsa

Lisas torp sa...

..och en sak till - hyllremsorna!!! Wow, så vackra - även om de inte var något fynd!
Ciao!
Lisa

Anonym sa...

Hej Hej, du får gärna skicka ner ett gäng sånna hjärtan till mig ;-)
Alla våra 15 gigantiskt stora lavendel plantor, typ dog :-0, så nu har vi inga alls :-(
Ha det gott

Lilla Eken sa...

Smeagol: Jag tror att jag har kvar av geraniumblandningen så att det räcker till ett hjärta till. Ska se om jag hinner fixa det.

Lisa: Ja, malvor kan verkligen hamna på fel ställen. Vet du vilken sort du har i din trädgård? Jag tror att det är Myskmalva jag har. Hmm... Synd att de står sig så kort tid i vas.

Ljuvligt hemma: Nu ska jag gå direkt o skriva en kommentar hos dig, har ju inte hunnit det även fast jag varit på besök hos dig flera gånger. :-)

jasonbob sa...

moncler outlet
moncler
supreme hoodie
golden goose outlet
yeezy boost
spongebob kyrie 5
russell westbrook shoes
yeezy shoes
adidas yeezy
air jordans