2008-07-06

Skön helg

Vilken härlig dag det var igår!
Jag putsade köksfönstren, ordentligt. Inte bara in- och utsida, utan skruvade isär och lyfte ner alla lösa delar. (Vissa har inte ens gångjärn utan sitter uppe med stift och skruv, några är dubbla och andra enkla.)

Sen stod jag vid arbetsbänken, blandade en kakdeg och såg ut på regnet... doften av AjaxOriginal och nyplockad lavendel... och vad himla bra jag tyckte att jag hade det då! Det känns som ett helt nytt kök. Som om det blivit större. (Och efter alla dessa kakor jag bakar så är nog även jag på väg att bli större.)

Överdraget till soffan blev så här:

Löst liggande med kanter som går ner. Hade tänkt sy på band att knyta kring armstöden men jag tror inte att det kommer att behövas, så det får vara så här. Så länge. Jag trodde när jag började att sy att jag skulle fodra det med ett tjockt vitt tyg jag har liggande, men jag ändrade mig. Istället har jag lagt ett par filtar vi inte har framme så ofta nu under sommaren under överdraget. Bra att kunna gömma undan dem enkelt, och så lite mjukare att sitta på.

En av favoritpelargonerna i blom, stjärnpelargonen 'Minnie'.

2 kommentarer:

Lisas torp sa...

Vilken härlig känsla du beskriver där i köket med både kakbak och lavendel/Ajax! Ja, ibland kan man känna sej sådär tillfreds när man gjort något som legat över en.

En jättevacker soffa och smart överdrag!

Pelargonen är ju helt ljuvlig! Den har jag nog inte sett..!

Ibland blir det inte alltid som man tänkt sej i planeringen - det där med hyllan låter ju jättebra!
Själv har jag fått lite pippi på just hyllor.:)

Ja, lyssna gärna på "Sanctuary" och "Spiegel im Spiegel"...så förstår du...!

Idag är det läsarsöndag här lite, småruggigt ute och halva boken kvar! Mulna dagar är också sköna!
Ha det gott du också!
kram
Lisa

Anonym sa...

Den pelargonen har jag aldrig sett, den var fin med allt det sprettiga.

Fönstret är ju helt ljuvligt, katten som sitter och njuter och fågelsången som säkert hörs i bakgrunden mmmm...

Vilken härlig doft rent/Ajax och lavendel, för att inte tala om bakdofter...

Ha det gott Marie i Skarpnäck