2008-07-30

Utmaning & Pinkspotting (4)

Pinkspotting (4)
Såpnejlikor i vas på köksbordet framför fönstret med rosablommande pelargoner. (Ett ogräs, visst är det, men aj vad härliga i tufsiga buketter.)

Och så har jag fått min första utmaning, tack Poppins! Det här ska bli kul att skriva om!

Vår bokhylla i stugan.

1. Vilken bok läste du senast?
Senaste utlästa bok var en omläsning, PD James/I mördarens rum. Gillar att bädda ner mig i sängen om sommarkvällen med en gammeldags deckare. Just nu läser jag en bok om Dolly Parton och sängläsning är "Eunuckens gåta" av Jason Goodwin.

2. Vilken bok skall du börja på härnäst?
Oj, det vet jag inte. Här ligger en hel trave pocketböcker inköpta på försommaren när Bokus hade "4 för priset av 3". Bla. Marie Jungstedt och Stieg Larsson som jag inte läst tidigare, och Yann Martels "Berättelsen om Pi". Tror att det kommer att bli något ur den högen. Eller så blir det något av August Strindberg eller Albert Engström. Hittade flera Strindberg jag inte läst tidigare vid en förrådsrensning nyligen, och Albert Engström (som jag aldrig gillat tidigare) har jag plötsligt blivit riktigt förtjust i, så de längtar jag också efter att få börja med.

3. Är det övervägande manliga eller kvinnliga författare i din bokhylla?
Hmm, har jag inte tänkt på. Måste titta efter... Verkar vara mest manliga faktiskt, men; det ser vid en snabb blick ut som att de författare jag har flest böcker av är kvinnliga...

4. När du läser en bok, räknar du ner hur många sidor som är kvar, eller tänker "nu har jag kommit en fjärdedel", "en tredjedel", "hurra! hälften!" osv?
Ibland, om det är en riktigt, riktigt bra bok kan jag nog se efter hur långt jag har hunnit. Vill ju inte att den ska ta slut...

5. Hur väljer du vilka böcker du vill läsa? Ex. omslag, tips från vänner, recensioner, topplistor, bloggar osv.?
När jag var yngre läste jag mycket recensioner men de säger mig inte så mycket längre, tycker att de ofta handlar mer om författarna än boken. Jag håller koll på utgivningen genom att minst en gång i veckan gå in på någon internetbokhandel och se vad de har för nyheter, och sen väljer jag vad jag tror jag kommer tycka om. Handlar jag i bokhandel går det inte att komma från att omslag och själva känslan av boken i handen betyder mycket. Ofta är en välskriven bok även väl formgiven. 
Har jag fastnat för någon författare vill jag gärna läsa fler böcker av denne. Då shoppar jag på antikvariat eller pocket, och då spelar varken dåliga recensioner, vad andra säger eller omslag någon roll.

6. När blir en bok för lång?
När jag inte tycker om den.

7. Läser du lika gärna på engelska som svenska?
Jag läser så mycket faktalitteratur på engelska att jag nuförtiden föredrar att läsa romaner på svenska.

8. Vilken bok kände du senast att du var tvungen att försöka övertala ALLA dina vänner att läsa?
Jag tror inte att jag någonsin försökt att övertala någon att läsa en bok, men däremot har det hänt att jag läst något som jag bara inte kan sluta prata om. Senast det hände var i vintras när jag läste en bok av Stephen King om hans författarskap. Jag förstår fortfarande inte vad det var som fångade mig så, men den gick rätt in och tog över hela min tankevärd. Jag citerade ur boken så fort jag öppnade munnen. Pinsamt.
(Och jag gillar inte ens Stephen Kings böcker! Jag tycker de är otäcka!)

9. Kan du lämna en bok som du tycker är tråkig?
Uuuuh... jag har haft jättesvårt för det, tycker att jag måste ge den en chans. Men, jag har bara det senaste året lyckats lägga ifrån mig tre böcker som jag inte "orkat" med. Jag kan till och med berätta vilka de var; Svindlande höjder av Bronte (har läst den säkert fyra gånger när jag var tonåring, och efter att ha sett en filmatisering på video tyckte jag att jag borde läsa om den, men näää, orkade inte mer än 50 sidor...). Madame Bovary av Flaubert (samma sak, tyckte att jag borde läsa om den men klarade inte mer än 30 sidor) och så en bok av Alistair McLean som heter "Cirkus". Även den har jag läst tidigare. Och den gick i papperskorgen nu.

10. Vilken genre är överrepresenterad i din bokhylla?
Faktaböcker, mest om trädgård och djur/natur, och konstböcker.
Bland romanerna har nyligen en rejäl utrensning gjorts pga platsbrist och ca en fjärdedel har slängts. Det vi sparat är favoriter som vi tror att vi kommer att läsa om, och även de flesta "klassiker". Bland pocketböckerna är det idag en klar överrepresentation av deckare. Jag är inte helt nöjd med att det är på det viset men skyller det på att jag läser så mycket faktalitteratur och faktatidskrifter att jag "behöver" något helt verklighetsfrämmande som avkoppling. (Av samma anledning är jag inte så förtjust i svenska nya deckarförfattare, utan föredrar amerikanska eller brittiska.)

Nu vill jag gärna skicka denna utmaning vidare till några damer (och en herre) som jag är nyfiken på hur deras relation till böcker är; det är Lisas torp,  Smeagols (som jag vet till skillnad från mig älskar Stephen King. ;-) ), Beas Barnslikheter och så Malmö till Stockholm (som är två personer, och gärna får svara båda två om ni har lust.)
Om ni har tid och vill..?

Jag skulle faktiskt också gärna vilja skicka den här vidare till min mamma (som aldrig hade tid att läsa särskilt mycket när jag växte upp men som pensionär blivit värsta bokmalen), men hon bloggar inte. Är det fusk om jag skickar det här till henne i ett brev och sen skriver in hennes svar här?

5 kommentarer:

Lisas torp sa...

..ja, detta är ju nästan som att chatta...!:)

Klart jag antar din utmaning i sinom tid! Vilken kul utmaning!

Just nu känner jag mej jättefräsch - har just näckat under stjärnorna...ja, du vet vad jag menar!:)
Få se om jag även kan få till en pinkspotting också - man vet aldrig!

Ha det gott i sommarnatten!
Lisa

Hem och Lycka sa...

Kul utmaning och jag tycker det är ok att utmana din mamma, skoj med en lite annorlunda vidareskickning dessutom.

Tack för söta ord hos mig! Jag tänkte nog fel när jag tänkte rosa, det var lila :-D Jag är inte färgblind men jag ska nog kunna hitta nåt annat rosa och iså fall hojtar jag till ;-) kram!

Poppins sa...

Det skulle vara jättekul att läsa om din mammas tankar kring böcker!

Jag håller på att läsa om Madame Bovary just nu och booken är inte som jag mindes den. Faktiskt tycker jag den är bättre denna gång! Men hur man uppfattar en bok beror ju mycket på hur man mår, var i livet man befinner sig och vilken bok man precis lagt ifrån sig.

Berättelsen om Pi är en av min mans favoritböcker. Även jag gillade den men blev inte lika fascinerad.

kram från Poppins

Susanna sa...

Låg vaken i natt och tänkte på mitt förhållande till böcker - har aldrig tänkt på det innan. Tack för utmaningen, blir lite självanalys och det skadar aldrig!
/Susanna

Anonym sa...

Ojdå!!
Jag såg inte denna utmaning förrens nu??
Kanske jag kan ta den till svar nästa vecka :-))