2008-07-16

Röda vinbär och renovering

Ett recept kanske? Kan det passa i dessa vinbärstider?


VINBÄRSKAKA
200 g rumsvarmt smör
2,5 dl socker
3 ägg
3 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
1 tsk vaniljsocker
1 dl grekisk youghurt
1 citron (rivet skal plus saften)
ströbröd
500 g vinbär (ca 1 liter)

Sätt ugnen på 175 grader. Rör smör och socker vitt och luftigt. Rör ner äggen, ett i taget. Blanda i vetemjöl, bakpulver och vaniljsocker. Tillsätt youghurt och citronsaft plus citronraspet.
Smörj och bröa en kakform med löstagbar kant. Häll i hälften av smeten. Täck med en tredjedel av de repade bären. Häll på resten av smeten och överst ytterligare en tredjedel av de repade bären.
In i ugnen ganska långt ner, 50-60 min.
Låt svalna något innan kakan tas ur formen.
Häll resterande bär över kakan vid serveringen och ät den ljummen med lättvispad grädde.


Mums! Syrligt.
Jag vet inte vad jag ska göra med alla röda vinbär. Några tips?
Förra året gjorde jag sylt. Inte nån höjdare. Jag är ingen saftmänniska. Gelé kanske?

Husdagbok ja...
Det här fick maken klart igår, ett helt nytt hörn på huset. Det liksom rasade bort förra hösten.
Mellan teglet och putsen fanns det fullt av svartmyror. Annars har vi inga problem med myror inomhus, så jag vet inte hur allvarligt problem det kan vara. Det är nog snarare stuprörets fel att putsen släppt just här.


Idag står fönstret på övervåningen på schemat. (Eller stod ska jag kanske säga - återkommer strax om det.) Maken kittade/målade om fönstret förra sommaren, men när han höll på med det så släppte hela murade fönsterkarmen på utsidan. Det ska muras upp igen. Vi har letat efter begagnade byggnadsställningar så att han ska slippa stå och vingla på en stege utan att kunna hålla i sig. Det syns nog inte riktigt på bilden men marken sluttar en del här, så det är allt annat än idealiska arbetsförhållanden.
Byggnadsställningar är dyra, även begagnade. Men vi hittade ett superbra alternativ, "gafflar" som man sätter mellan två stegar (se bild). 

Nå... det skulle han fortsätta med idag, maken...
För en stund sen gick jag in i kökert o hämtade påtår och genom fönstret ser jag min make stå och slita loss långa remsor av nån isolering, under köksfönstret.
"hallå, vad är det som händer???!!!"
(tapp, tapp, knack, knack, bank, bank, bank utifrån - bitar av murbruk skvätter kring fönstret)
"det lossade!"
"vadå...?"
"det föll bara bort, allt murbruk"
"vadå, av sig själv?"
"ja!"
"du petade inte??!!!"
"nej!"
"så du stod bara och tittade på det och då började det lossa liksom???!!!"
... tystnad.....
... fånigt flin från maken...

Ha ha ha... Ja, ja... Nu står alltså ett annat fönster på schemat idag.
Och jag då? Fint väder ute, kanske ska slipa nåt?

4 kommentarer:

Lisas torp sa...

Tackar för tipset på rödavinbärskakan! Den verkar ju jättesmarrig och som på beställning liksom. Har just plockat en kruka igår...! Är ingen kak-människa, men den verkar jättegod!

Vilket pyssel ni har med huset och fönstren! Ja du, har man ett gammalt hus har man då inga fritidsproblem! :)
Jag har en utmärkelse till dej på min blog! Titta in där får du se!

Ha en riktigt skön dag - här blåser det som attan och några blåbär blir det nog inte idag heller, man kan ju önsketänka ibland...*hi-hi*!
kram
Lisa

A home far away sa...

Åhh så smarrig vinbärskakan såg ut, slurp önskar jag hade lite av dina vinbär, det finns ej i Singapore där jag bor, buuu!

Hälsar Gunilla

Poppins sa...

Åh, så läcker den kakan ser ut att vara! Måste nog tigga till mig lite vinbär av mamma...
kram

Malin - I min trädgård sa...

Mums, den där ser läskigt god ut!