2009-04-06

Den lilla korgen

Jag fick en kommentar i förrförra inlägget om den lilla korgen som var med på bild vid min anslagstavla. Tänkte visa den bättre här, för den är lite söt.


Inte speciellt stor, den är bara 12-13 centimeter lång. Med handtaget mäter den 10 på höjden. Men den rymmer ändå lite småplock som är bra att ha till hands.

Den ser väldigt gammal ut.


I korgen ligger bland annat dessa knappar; fyra stycken stora, klumpiga, helt underbara utskurna ur ben. De är drygt 3 cm i diameter och 1 cm tjocka. Måste sticka en kofta någon gång att sätta dem på...


Jag har tillbringat kvällen i soffan med en planritning över trädgården. Vi hann nämligen mäta upp hela tomten i lördags (det blev det istället för häckklippning!). Nu har jag ritat rent skissen och ska skaffa bra ritfilm så fort jag kan så att jag kan börja skissa på olika ideér.
Har också gått igenom vad jag vill ha i mitt nya kryddland. Det kommer att bli ungefär lika stort som det gamla (ca 40 kvadratmeter) men vissa växter vill jag sortera bort. Nästan alla som blommar i gult visade det sig. Under påsk ska jag försöka göra en lista på vad jag kan föröka själv i sommar och ungefär hur många plantor av de olika sorterna jag behöver. 

7 kommentarer:

Stenlycka sa...

Vilken söt liten korg och knapparna var jätte fina. Jag läste din berättelse om lilla eken ,jag tyckte den var så fantastisk. Att det lilla ekollonet kunde slå rot i krukan. Tänk att ha en ek från barndomshemmet.
Det låter jätte roligt att få planera sin trädgård, det tyckte jag också när jag började i min trädgård sedan förändras trädgården efter som åren går man sätter gärna för tätt när allt är smått sedan fär man gallra och ta bort en del när det börjar växa till sig.
Ha en skön fortsättning på påskveckan
Stenlycka

Birgitta sa...

Söt liten korg för lite småjox och knapparna var väldigt fina, snyggt på en kofta. Du har mycket roligt med idéer och planering inför trädgårdssäsongen, jag gillar när man sitter och planerar och allt blir så himla bra i fantasin. Ibland blir det även bra i verkligheten också. Ha en skön vecka. Kramar Birgitta

Lisas torp sa...

Jättesöt liten korg med alla fina småprylar! Korgar är överhuvudtaget jättefina, stora som små.

Ja, knapparna var väldigt fina och genuina!
Spännande med trädgårdsplanering!
Att börja sådär från noll!
Vilken jättekryddgård du kommer att få!!! Själv har jag planer på att gräva om hela min, fel grejor har spritt sej, och den ser allmänt rörig ut! Få se om man orkar hela det projektet!

Du kommenterade min mossa i gräsmattan! Jodu, min gräsmatta bestär nästan bara av mossa, men jag tycker den är så härlig att gå på så jag bryr mej inte så mycket!:)
Lycka till med planerna!
Kram
Lisa

Anci sa...

Hej !

Korgen är jättefin. Liten och söt !!
Jag giller också det du skriver om ekar. Tänk om de är magiska träd ?!

Kram

Susann sa...

Hej, va kul att du varit inne o tittat hos mig! Jag trodde bara det var närmast sörjande där inne o kikade....
Jag måste säga att då har en väldigt fin och genomarbetad blogg. Mycket bilder och ofta uppdateringar! Önskar jag vore lite bättre! Men jag känner att det är påväg och nu blev jag väldigt inspirerad igen! Välkommen in till mig igen!

Mvh Susann

gulle hexan sa...

god dagens..:)
men vad söt korgen är-- urgullig!!
tack för man fick ta en närmre titt på den..:)
knapparna är för härliga.. jag gillar knappar skarpt jag åxo:)
ja. jo blommbordet..
det är ganska gammalt.. jag hittade det på en loppis för 20 år sedan.. rostigt i dant.. så jag målande det för 10 år sedan själv.. mne färg jag hadde över, å det har hållt väldigt bra..:)
jag la en golvskiva i den som botten.. då det inget fanns ..
kram kram

Lisas torp sa...

VAd som spritt sej i kryddlandet? Jo, det vill jag lova - först var det den franska dragonen, så dne fick jag helt enkelt gräva upp, sen fick jag en liten späd planta med lammöra!! Jisses du, den har nästan tagit över hela landet nu! Oj, vad den spritt sej! Krusmyntan - trots att jag behöll krukan....ja, ja...en make-over är verkligen på sin plats!!!
Jag kan bara säja - se upp för dragon, mynta och lammöra!!! That´s it!

:) Annars en helt ljuvlig dag idag!
Kram
LIsa