2009-04-22

Illa, illa...

Livet är som det är. Ibland går det upp och ibland går det ner. Det gäller att försöka hitta saker att lägga på pluskontot.

Illa, illa är det när man rensar bort fjolårsriset i rabatten och den ser ut så här:

Jag har markerat med rött var sorkhålen är...

De drar sig inte för att gräva sina gångar rätt genom mina plantor. Tvi! Lea odjur!


Neutral förhåller jag mig än så länge till det här; en sockertoppsgran utslängd efter en jul för fem, sex år sedan som har bestämt sig för att rota sig trots att den har blivit uppgrävd två gånger. Vad säger man...? Inte är den vacker efter behandlingen den fått utstå. Det var en sån där pytteliten grankvist som satt som grönt i en julgrupp. Nu är den ca 50-60 cm hög och jag börjar fundera på om jag kanske ska prova att stamma upp den... (Kan ju knappast bli värre än vad det är!)
Uppstammad sockertopp, någon som har erfarenhet av det?


Lycka! Mina frösådda bladkaktusar växer och frodas i fönsterkarmen. Det har tagit fyra år att få dem så här stora, och inte vet jag hur länge det kan dröja innan de börjar blomma. Men vad glad jag blir när jag ser hur de äntligen börjat växa. Jag tror det var perliten i jorden som gjorde susen. Den gillade de!


Dubbellycka; påskkaktusen blommar just nu...

Om jag nu bara beslutar mig för att sluta hänga läpp över sorkarna så ligger jag väl nästan på lyckoplus idag, eller hur..?

8 kommentarer:

Marie//Tekla Maräng sa...

Du ligger absolut på lyckoplus idag!!!
Frösådda bladkaktusar bara det är lycka, att dom har blivit så stora.
Har du någon speciel blandning jord till dina elefanttungor? Jag tänkte plantera om mina snart.
så fin din påskkatus är, med stiliga blommor.
Vilken härlig idé att plantera ut sockertoppsgranen ifrån en julgrupp, något att tänka på. Nej jag har aldrig hört talas om uppstammad sockertopp men prova, den ser redan ut som om det har provat det själv, att stamma upp sig, fast glömt ena sidan.
Ha det gott Marie.

Skit sorkar!

Lilla Eken sa...

Marie:
Så/kaktusjord med små lecakulor.

Med fingrarna i (j)orden sa...

Bladkaktusarna kan bli maffiga. Har sett en samling på Cedergrens som var maffig. Var kommer fröna ifrån?
Tror sockertoppsgranen skulle bli fin uppstammad, en sån överleverare vågar man väl experimentera med.
Har lagt till dig på min blogglista, hoppas det är ok.
Eva

Med fingrarna i (j)orden sa...

Kolla med Cedergrens hur de har det med sin samling, det är ganska många år sen jag skrev om den. Men om den är kvar får man säkert titta på den - men man behöver nog fråga. Vet ej om de säljer sticklingar, men kanske.
Eva
PS. Jag blir bara glad att du länkar till mig.

Anonym sa...

Lyckoplus, vilket härligt ord!

/Lillemor

Marie//Tekla Maräng sa...

Skratt nej jag hittade inga bredare balkonglådor, men gissa en som ringt runt till snudd på vartenda tänkbart försäljningställe.
Islandsvallmo sa du, finns det att köpa eller måste jag så själv?
Åh vad elefanttungorna kommer att bli glada när dom för nya förhållanden eller också får dom en chock! Ja vi får se men omplanterade kommer dom att bli.

Elda låter så härligt, det är något jag saknar men jag kan ju inte gärna börja elda på balkongen hahaha. Men grilla det ska jag om nu mina grannar tillåter det.
Kram Marie

gulle hexan sa...

god afton lilla ek..:)
men du vilka svin..de där sorkarna är.. helt förtört ju..:/
hoppas du gör slut med dom.. en gång för alla..
så himmlans härligt att få se dina fina taggisar!..
sockertoppar såg jag i dag är rätt dyra att köpa..så var glad för din lilla fina:)
stor krammm

Anna sa...

Ja, det är väl bra när man kan se det positiva. Keep it up!