2009-04-23

Gulsippa

Det här hittade jag växande längst in under ormhasseln i dag, en gulsippa Anemone ranunculoides.

Yellow Anemone

För minst femton år sedan tog vi en rotbit av gulsippa från svärföräldrarnas tomt och satte i jorden i vår trädgård. Vi hade ett par, tre blommor under ett par år i följd. Sen försvann den. Och nu har den alltså dykt upp igen, men fem meter från där vi planterade den förra gången. Är det inte märkligt? Och inte nog med det; någon meter från där de här blommorna växer hittade jag några till blad, utan knoppar, men ändå...
Plantor flyttar sig på ett väldigt underligt sätt nu när vi har så mycket sork, men att den här som varit borta så länge har kommit igen, ja det känns nästan lite magiskt.
Det latinska namnet ranunculoides kommer sig förresten av att gulsippan påminner lite om en smörblomma till utseendet. Och visste ni att vitsippa och gulsippa kan korsa sig med varandra? Då blir det en blekgul svavelsippa.

4 kommentarer:

Lisas torp sa...

Hej!
Uppe med tuppen idag! Man vill ju inte missa något!!!

Gulsippa? Ja, så märkligt det kan bli när saker dyker upp där man minst anar. Men det kanske är sorkarna som varit framme igen och bidragit lite!
Jättevackra var de i alla fall!

Ha en riktigt härlig helg!
Kram
Lisa

hönemor sa...

Hej du, gulsippa har jag aldrig sett förut, den var fin. Vilket arbete sorken har gjort hos dig, men har han inte ätit upp några plantor för dig. Har du två trädgårdar att sköta om. Kommer du ihog vad du skulle meila mig. Kram Katarina.

Anna sa...

Fast det är ju härligt att de kommer tillbaka i alla fall! Oavsett hur det nu gått till. Själv ska jag försöka plantera in lite av min julros från mitt förra hus, som nu står hos min pappa. En sån ska inte gå att fytta alls, men den har klarat två flyttar hittills, så...

Stenlycka sa...

Idag fick jag en gulsippsplanta av en god vän som jag har satt nu i kväll. Får se om den dyker upp någon annanstans nästa år.
KRAMAR