2009-04-08

Vår "trädgård"

Det är ju så att när man inte är i Huset på heltid, och ägnar den mesta tid man är där åt att försöka få det livsdugligt inomhus (varmvatten/kök/badrum), så hinner man inte riktigt allt man skulle vilja ta tu med utomhus också.
Men lite planering är ju ett steg på vägen iallafall. A och O kanske till och med när det gäller att skapa en trädgård. Det är ju inget som sker över en sommar direkt.

Så här såg tomten ut när vi flyttade in. Ja, för det är ju egentligen ingen trädgård ännu, utan bara en tomt.


a - Mörkt hörn (pga stora äppelträdet). En syrenhäck och en spirea skärmar av något ut mot gatan. Här står också hushållskomposten.

b - Ännu ett äppelträd. Den svarta fyrkanten är taket på vedboden. Mot vedbodens kortsida växer ett par rododendronbuskar och en kaprifol. Hela den här gräsmattan mellan gata och vedbod sluttar en del neråt. 

c - Grusgången (3,5 meter bred) har en gång gått ända ner till tomtgränsen. Marken är torr och hård här. Längst ner i högra hörnet finns resterna av en gammal husgrund. Här växer mest kärs och nässlor. Busken är en gigantisk ölandstok.

d - Blandade buskar. Den största är en vit ros. Den blommar två veckor med små söta blommor. Remonterar ej. En gammal forsythia, ett måbär och ett par små spireor som blommar på sensommaren i skrikskärt.
De två prickiga cirklarna under d:et är två rundlar för perenner, närmare bestämt olika sorters höstastrar. Renfana har spridit sig.

e - Den långa raden är hallon. Mycket goda. I hörnet komposten, som skuggas av en stor syren. Busken är en shersmin.

f - Vid tomtgränsen rabarberland med en ros som vantrivs. Skuggas av ett frösått plommon på vår tomt. De fyra sammanhängande cirklarna i gräsmattan är gamla vinbärsbuskar som är tråkiga och inte smakar gott heller.
Raden nedanför har varit en rabatt med bla. riddarsporre, iris, pepparrot, jordärtskockor, akleja, gullris och renfana. Renfanan och gullriset har tagit över

g - Uteplats under tak skyddad av syrenhäck och kaprifol. Uteplatsen är 2,5 x 4 meter.

h - Två helt fantastiska buskar med röda vinbär under äppelträdet och ut mot gatan en gammal fin sockertoppsgran och en brokbladig buske som jag inte tagit reda på vad det är ännu.


Det här (nedan) är vad vi har hunnit att bättra/ändra hittils:
Massor med krukor för sommarblommor (och även några perenner) för att få lite färg. Krukorna markeras av bruna cirklar. Och: 

a - Spirean mot gatan grävdes upp och istället planterades en annan självuppfödd spirea med bättre vintervärde som en låg häck ut mot gatan. I jorden sattes några blåblommande nävor och små påskliljor för vårfägring.

b - Djävulens grusgång visade sig snabbt vara helt omöjlig att hålla efter. Den växer igen efter hand nere vid vedboden. I gräsmattan stod några döda lavendelbuskar, de grävdes upp, jorden förbättrades och istället planterades lite kryddväxter. Högst provisoriskt. Bara det viktigaste till matlagning.

c - Grannens plommonträd har förökat sig något enormt på vår sida. Både i rabarberland, i gräsmattan och i andra buskar växer det plommon. Allt ifrån tre meter höga "träd" till 1 meter höga "skott". I två somrar har vi så snart vi haft tid över rensat här nere. Klippt och grävt. (Vi har till och med kapat en bit av grannens träd som växte väldigt dumt in över vår tomt.) (Men inte allt, det är nämligen väldigt goda plommon! ;-))

d - Nyanlagd rabatt (som jag skrivit om i höstas) med bambu och gräs. Kommer att bilda ett visst inskyddsskydd från gatan.


Detta år finns följande planer (köket ska bli klart och helst badrummet också, så vi får väl se hur mycket som hinns med...):

a - Avloppet... uppgrävningen av hela gatan och in till vårt hus.... De har ju inte återställt till hur det såg ut innan. Så här blir det ett par rejäla flak grus som ska till. Borde försöka passa på att få ut ett dräneringsrör från stupröret på en gång. Gräva, gräva... Halva nyplanterade häcken försvann ju också, så den ska återställas.

b - Vi har beslutat att sluta ha ångest över grusgången. Den får växa igen tillsvidare. (Inte runt huset, men resten!)

c - Vill gärna få ett luftigt plank/spaljé i anslutning till vedboden. Häcken i tomtens nederkant är låg, kanske 80-90 cm bara, och grannens tomt är platt och oplanterad (läs: gräsmatta). Känns som om det skulle behövas någon form av avskärming här.
Den stora ölandstoken fyller ingen funktion alls trots att den är ett praktexemplar, så här nere vill jag försöka göra en bärdel. Vita vinbär, nya svarta vinbär, och ett par krusbärsbuskar.

d - Rensandet av plommonskott kommer att fortsätta. De gamla vinbärsbuskarna ska grävas upp och på samma ställe ska istället en bokhäck planteras.
Rabatten med pepparrot, jordärtskocka, ledsna perenner och ogräs ska grävas upp helt, ny jord ska dit och en grönsaksbädd ska anläggas i stället.


Här har jag plockat in de träd som ligger utanför tomten också (fruktträd allihopa när jag tänker på det):

Ja, vad tror ni? Kan väl bli nåt så småningom? En start till att skapa en viss rumslighet iallafall, och det är väl det jag känner är viktigast just nu.
Kryddgården kommer sedan att anläggas mitt på gräsmattan nedanför huset. Mellan gräsrabatt och bokhäck alltså. Nedanför bokhäcken startar det som så småningom kommer att bli "nytto-trädgården".
Om ni har orkat läsa ända hit ner får ni gärna lämna en kommentar till detta inlägg. :-)

10 kommentarer:

Marie//Tekla Maräng sa...

Låter som ett klokt beslut att låta djävulsgången få växa ihop vid veboden.
Grönsakslandet är nog inte så dumt med (heter det pallkragar) runt om.
Bärbuskar låter härligt kanske någon sort uppstammad för att få till lite höjd för de skulle väl vara lite insynsskydd också? Spalje´ kanske med kaprifol eller klematis klättrande i?
vart ska du ha kryddlandet på ca 40kvm? Darrar av lycka bara jag hör ordet kryddland, jippi vad man kan få plats med på 40kvm. och är ritningen med norr upp?
Vilken söt korg du hade i förra inlägget för att inte tala om knapparna.
Kram Marie:)

Susanna sa...

Jag har läst allt men kan ju ingenting om trädgårdar så egentligen borde jag inte alls lämna någon kommentar...

Jag tror trädgården kommer bli underbar! Personligen gillar jag inte grusgångar alls och hade istället lagt stenplattor med gräs runtom - som öar att gå på - även runt huset.
Kram
/Susanna

Lilla Eken sa...

Tekla Maräng:
Jo, jag ser också grönsakslandet framför mig en aning upphöjt. Kryddträdgården blir mitt i gräsmattan.
Tomten sluttar så mycket att det inte skulle göra någon större skillnad med uppstammade bär, tror jag. Men å andra sidan är det ju trevligt... :-)
I plankspaljén tror jag nästan helt säkert jag vill ha humle. Den kommer att bli rödmålad som vedboden, så kanske en alpklematis också, tycker det är så snyggt mot falurött.
Huset ligger med högra kortgavlen i sydost.

Susanna:
Tappert av dig att läsa rubbet.
Grus är blä. :-)
Men himla bra som dränering kring huset. Tyvärr går det inte att lägga plattor istället, eftersom hela tomten sluttar nedåt ända uppifrån gatan. Då skulle man bli tvungen att terassera hela ytan, om du förstår hur jag menar?
En idé vi haft är att låta växtligheten närmast huset (och alltså gruset) ha gräs- och bambutema. De brukar stå väldigt fint mot grus. Och så trivs ju lökväxter bra I gruset, kanske skulle man kunna utnyttja det på något vis...

Vad roligt att höra hur andra tänker!! /I.

Susanna sa...

Ja, tänk så fel det hade blivit ifall jag skaffade hus och trädgård..det är så mycket att tänka på och så mycket jag inte vet. Men det låter bra med gräs, bambu och en massa lökväxter.

Lotta sa...

Det är nästan så jag börjar längta efter lite trädgård när jag läser om alla dina fina seriösa planer.... fast jag ska snart få balkong & det räcker nog bra för mig när jag tänker efter :)

Humle är verkligen snyggt mot falurött !!!

Men vars är ditt växthus då ? Eller missade jag bara d ???

/// L8

Lilla Eken sa...

Lotta:
Ja, med balkong kommer man långt! Det är inte storleken som har betydelse utan hur man använder den... eller hur är det man säger? :-)

Växthuset... jo, det ska nog läggas nedanför uteplatsen. (Vad uppmärksam du är!) Så att man har kryddgården direkt utanför. Om vi inte vinner 130.000 på Triss förstås, då struntar vi att ta hit vårt gamla växthus, och bygger ett nytt ihop med huset istället. *längtansfull suck*

Snygg mask förresten!! :-D
/I.

gulle hexan sa...

god kväll...:)
så nogranna fina teckningar du gjort över trädgården eran..
jätte fina..:) det är nog klokt! att ta vissa steg vad som ska göras.. för som du säger: att man kan inte ändra allt på en gång.
utan ta del-mål i den stora planen.
jag har även en jävulsk grusgång som jag håller på att utrota..
med att lägga plattbitar och kullersten lite då å då...(är inte så stark i händerna).
och som du säger så är det omöjligt att ha det fint i en gammal grusgång..
gott med grannens plommon:)haha ja.. man får passa på när det bjus:)

kram kram

Felicula sa...

VAd duktig du är som fixar så. Själv väntar jag på att få se vad som finns i min trädgård innan jag börjar fundera på vad jag ska göra med den. Men någon slags katthinder ska det i alla fall bli, så att de kan vara ute lite. Hur har du löst det?

C De-sign sa...

Så fina teckningar och planskisser av trädgården! Roligt att planera och greja....jag håller på med att vårstäda....men det görs inte i ett nafs...men det är ju det som är charmen med en trädgård, men blir inte färdig! Jag har en gammal rosenhallon ..hm..djungel.. som jag nu tar bort, där ska bli hallon och vinbär istället! Nu hör jag att det ska bli SOL!!!!!!!!!!UNDERBART!!! ÖNSKAR DIG EN HÄRLIG PÅSK! STOR PÅSK KRAM fr C

Annika Christensen sa...

Oj oj vilken trädgård och fint du ritat. Håller med dig ang gångar.
Har själv ca 100m gångar. Det är så jobbigt att hålla snygga men härligt i en gammal trädgård.
Hoppas att du får och har en trevlig helg.
Flitig du är med matlagningen.
Ha det gott
Annika