2009-04-05

Det spirar!

I höstas, efter första frosten, slängde jag in en av sommarkrukorna i källaren. Den innehöll daggsalvia och kärleksört. Salvian är inte flerårig i Sverige men jag fick för mig att testa om den gick att övervintra frostfritt. Det gick inte. Men titta på det här... Kärleksörten växer för fullt! Visst ser det häftigt ut? Som bleka sparrisknoppar nästan!
 

Och tittar man riktigt, riktigt nära så ser bladen nästan ut som hummerklor...


Idag har det regnat och varit riktigt ruggigt ute, så vi har varit inne och pysslat. Jag har bland annat försökt att fota en primula jag köpte förra helgen. Jag blev så förtjust i den att jag inte kunde plantera ut den i kruka som jag hade tänkt. Den har stått inne som inspiration istället. 
Försökt att fota som sagt. Titta på de här pajasarna!!


De ska vara i centrum precis hela tiden!! :-)
Piedestalen man ser lite av på bilden har jag förresten ägnat eftermiddagen åt att måla. Den tiggde jag till mig på soptippen i förra veckan. Lade väldigt nöjd in den i bilen och maken suckade: -Jag slänger saker, och du... -Jag hittar saker!

Lite mer vacker primula...



Min räknare har lagt av... funderar på om det kan ha med sommartid-omställningen att göra? Någon som vet?

10 kommentarer:

Anna sa...

Va härligt att du har så positiv vår att skriva om. Katterna ska självklart kolla in läget!

Stenlycka sa...

Häftigt med kärleksörten är lite nyfiken på när du tänkt sätta ut krukan?
Vilken söt primula och vilken duktig fotograf du är, och katterna är ju bara så gulliga.
Ha en bra början på påskveckan!
Kramar Stenlycka

Marie//Tekla Maräng sa...

Kärleksörten ser verkligen ut som sparris, mjäll och god.
Klart katterna ska vara mitt i där det händer, dom är liksom föda för det.
Himla tur du fick tag i den där pedistalen tänk vad man kan fynda på soptippar.
Hoppas att du får en skön start på veckan.
Kram Teklis:)

Marie//Tekla Maräng sa...

Bild 2, 3 och 5 är helt underbara bara så att du vet!
Kram=)

Poppins sa...

Vilken vacker vintagekulör du har fått fram på dina foton!
Katter är roliga och nyfikna, de måste alltid vara med där det händer något.
Det låter skumt med din räknare, jag har inte märkt något med min.
kramar från Poppins

C De-sign sa...

Vilken fin anslagstavla du gjort!!! Jag blir så inspirerad av dina inlägg!!!!!! och så bra att du sparat på det vackra tyget! IGÅR VAR DET VÅR OCH VÄRME HÄR...jag var i trädgården (=djungeln...) hela dagen...men jag fick ju tröstande ord av dig i en kommentar så jag jobbar lugnt på och njuter av det vildvuxna!!! Men jag har ett ställe där Rosenhallon...har härjat fritt..nu ska de väck och det ska bli riktiga hallon och vinbärsbuskar istället!!!!men vilket jobb...lite då och lite då...så får det bli! Ha det skönt i vårsolen! Kram fr C

gulle hexan sa...

hallojs...
vad rolig kärleksörten ser ut i sin bleka skepnad..:)
katterna är då för roliga..
din primula är skir å söt i sin färg....
vad härligt du tar till vara det man hittar..:) ett riktigt fynd den där pidestalen..
jag brukar göra lika dant. sr jag något bra.så tar jag hem det. när vi ä på tippen. helt klart man gör:)
kramizz

Lisas torp sa...

Vilken överraskning det måste ha varit! Ja, den är ju helt otrolig - blek, men skön!
Liknande var det med en klematis som vägrat växa eller blomma och stått och tjurat i flera år. Jag grävde upp eländet och tänkte slänga den men såg att det fanns liv i rötterna och satte den i det feta vinbärslandet och se - den fullkomligt exploderade!! Så det kan bli!

Jo, det kan nog vara svårt att fota kan jag tro, när det finns varelser som gärna vill vara med - mitt i s.a.s.!
Jag har förlorat 2 besöksräknare - de lägger helt enkelt ner och då försvinner allt! Hm...gratisräknare är det ju, så de kan väl göra lite som de vill.
Trist!
Idag blir det sol och vackert och det blir röjning i trädgården!
Sol, och allt gott till dej!
Kram
Lisa

Anonym sa...

Kan inte du komma ner hit till mig och "inspirera" mig till att ta tag i vår trädgård ?
Förhoppningsvis bygger vi ett nytt växthus snart och snart snart har vi en STOR grävskopa att leka me *jippiee*
Puss & Kram
Ses vi snart??

Susanna sa...

Fredrik är också en slängare och jag kanske inte är en hittare men en sparare - igår erbjöd han mig pengar för at få lov att slänga ut min gamla tv jag hade innan vi flyttade ihop, nu bara står den där i ett hörn.
Jo, vår besöksräknare har också lagt av - har precis varit ute och letat efter ny som jag ska lägga in i morgon.
Underbara bilder!
Kram