2009-04-09

Fina fisken och apelsinsallad

Vi hittade gös från Hjälmaren i fiskbilen!


Inspirerade av Leif Mannerströms kokbok Husmanskost testade vi att filéa, strimla och fritera fisken. Till hade vi klyftpotatis, skagenröra och så min alldeles egen apelsinsallad som är så infernaliskt god till just stekt/friterad fisk.


Apelsinsallad (2 port)

2 apelsiner (fileas)
1 näve ruccolasallad
en halv liten lök (hackad)
1 halv msk balsamvinäger
1 halv msk olja
svartpeppar (grovmalen)
flingsalt (gärna med röksmak)

Blanda allt och låt stå och safta sig en stund innan servering

*

Förra helgen sydde jag en halvgardin till trapphuset. Nu ska jag fortsätta projekt trapp-fönster med att sy och en brodera en gardinkappa också. Har fått dille på att brodera primulor. Lär väl ta ett tag innan den blir klar, men jag ska visa när jag är igång.

Halvgardin i trapphus

9 kommentarer:

Anonym sa...

Och Mina hälsar att du e lite knasig men snäll och att du borde lära henne att pyssla någondag, hon kommer hem till dig någon dag och pysslar :-)
/R

Lilla Eken sa...

Hon är välkommen. :-)

hönemor sa...

Hej du, du fick smaka gös före mig, gubben fick bara en lake och ett par gäddor på näten, han kanske har bättre tur i morgon, vad fick du betala för gösen, vore roligt att veta. Kram Katarina.

Lilla Eken sa...

Hönemor:
98 kr kilot. (Och på Ica tog de 365 kr kilot för filead!)

Poppins sa...

Det såg verkligen gott ut. Och tack för receptet på apelsinsallad. Den ska jag testa till fisk.
Ha en härlig påskhelg!
kramar från Poppins

Stenlycka sa...

Å vad gott med gös, nu blir jag avundsjuk, gös är så god fisk och det var länge sedan jag åt.
Apesinsalladen ser gott ut får testa det.
Ha en skön påskhelg!
Kramar Stenlycka

gulle hexan sa...

lilla ek..:)
vad gösen liknar en sill. tack för du visade.. jag har aldrig sett en sådan...
men den måltiden!!
du här beskriver.. låter så påskigt gudagott!! blir riktigt hungrig fasten klockan är över midnatt..:)
ska verkligen bli kul att se ditt broderade:) med primulor..

apelsinsalladen ska jag prova.. tack för recept..:)

denna påsken fick jag ett påsk-kort:) visst kan man bli överasskad på ålderns höst:)

Kram kram

IKT i min vardag sa...

Mmmmmm...vilkem middag, nu börjar magen att kurra!

Vilken fin blogg du har med vackra bilder. Ert husprojekt låter spännande :)

Glad påsk!

Marie//Tekla Maräng sa...

Jisses jag är INTE hungrig men ändock kurrar magen när jag såg gösen. Gillar din halvgardin.Är det månne Donna som står där?:O) Funderar på det till mitt kök efter som det där huset nu ligger mitt emot.
Oj lutar eran tomt så mycket. Aha mitt i gräsmattan mums med kryddland. Vet du någon affär som säljer lite bredare balkonglådor???
Såg det på mässan men klantig som jag är så tog jag inget visitkort ifrån dom.
Önskar er en riktigt GLAD PÅSK, Marie:)