2009-04-12

Utflykt

Påskafton och ett härligt väder. Vi tog bilen för att leta nya intryck.

Stannade för att ta massäcken vid sjön Yngaren. Otroligt skön stund med skäggdoppingar att titta på i vattenbrynet, ljudet av ett litet vattenfall en bit bort och solen som sken från en klarblå himmel.
Här halvligger jag med för många tomatmackor och danska wienerbröd i magen och läser kartboken... (det som inte syns på bilden är hur nöjd jag känner mig över att vi har ett nyinköpt träd på bilens takräcke också).



På väg mot Åkerö. Här var vi tvungna att stiga ur bilen och bara insupa atmosfären en stund. Vilka kulturmarker!


Vägen och bron över till Åkerö byggdes på 1800-talet. (Är det någon som spelade dataspelen Myst eller Riven på slutet av 90-talet? Det är stark Myst-känsla över detta parti natur... )




Tyvärr är Åkerö säteri privat område och inte ens trädgården är öppen för att ströva omkring i. Har full förståelse för hur jobbigt det kan bli för de som bor där, så vi stannade vid förbudsskylten men svor en stund över att vi inte hade någon kikare i bilen.


För det vi så förtvivlat gärna ville se var förstås det berömda 200-åriga Åkeröträdet. Moderträdet till landets alla Åkerö äppelträd.
Nedan kan man ana det i bild. Längst ner till höger (bakom ett annat träd) skymtar en träställning i gräsmattan, mot den halvligger det gamla moderträdet.


Det var Carl-Gustaf Tessin som lät uppföra "nya" huset under mitten av 17oo-talet. Han var väldigt konstintresserad och det är hans samlingar som ligger till grund för Nationalmuseums äldre del. 
Åkerö räknas som ett av Sveriges äldsta herresäten med anor bak i tiden till 1200 tal.

Den fantastiska lindallén är däremot bara drygt 100 år gammal. Tänk att gå här när linden blommar!


Myst-bron från andra hållet. 



För den som vill veta mer om Åkerö Säteri så finns en hemsida här.
Åkeröäpplet är Södermanlands landskapsäpple. Vill man få en beskrivning av äpplet kan man till exempel läsa här.

Eftermiddagen/kvällen i går tillbringades med att gräva ner busken vi köpte. Idag ska jag ge mig i kast med planteringsgrop modell stor till trädet. Hör ni inte av mig på ett par dagar ligger jag i soffan och kvider av träningsvärk och ryggskott. (Om jag inte nämnt det förut har vi lerjord...)

16 kommentarer:

Anonym sa...

Vilka härliga bilder,påminner verkligen om Myst :-)
Vi bygger "nytt" växthus, så att jag kanske kan plantera de förbaskade tomaterna pappa och mamma tjatar om *suck*..visserligen äter vi tomatmackor varje morgon nu så jag kan ju hålla med om att det skulle vara ännu godare med egen odlade tomater..hmm..vi får se ;-)

Dubbelörn sa...

Har du varit till Ingvaldstorp o handlat? ;)

Joakim sa...

AHAH! Är det dit jag skall åka och hitta inspiration till nytt 3D projekt? Se min blogg...

Stenlycka sa...

Åååå... så vackra bilder dit skulle jag vilja åka.
Lycka till med trädet!
Kramar Stenlycka

Lisas torp sa...

Helt underbara vårbilder! Den delen av Sörmland kännar jag inte alls till, men såååå vackert det är och vilken allé!!!
Så skönt med matsäck och all denna sol!

Jodå, Åkeröäpplet är ju en klassiker, det har jag haft en gång - ett härligt vinteräpple!

Vilket slags träd hade ni köpt?
Nu blir jag nyfiken!
Sa du lerjord? Jodu, det har jag också, så jag vet precis vad du menar! Hoppas att du överlevde!
Kram
Lisa

Marie//Tekla Maräng sa...

Lever du fortfarande? Med tanke på lerjorden och den STORA gropen och att du innan har fixat komposterna med allt det sållandet. Vad var det för träd och buske som fick följa med er hem? Jämfört med dig har jag bara latat mig i helgen okej jag har jobbat.
Blåsippor ibland vinbären jo ja tackar ja. Ser att fågeln ifrån mässan står där och vilken härlig kopp att dricka ur och se på:)

Men vad vackert det var hemma hos *Åkerö* äpplenas äpple enligt mig.
Bron är ju helt underbar, vill dit och titta jag med.Allen måste ju vara helt otrolig i full blom så lång som den såg ut att vara
Men det är ju trevligt att jag fick vara med som en liten fluga på din axel på utflykten, tack.
Kram Marie:)

Håller med om att humle verkar snudd på omöjligt att kunna klippa ner i en spalje! Men en stör och humle är väl inte dumt. Alpklematisen är ju så fin och vilka fröställningar. Blev lite sugen att ha en på min balkong.

C De-sign sa...

Tack för intressant läsning...jag är stolt ägare till två STORA gamla Åkerö träd!!! Nu får jag lite dåligt samvete för de behöver beskäras....... men det kanske man kan göra senare i sommar....Vilken härlig utflykt! Hoppas du har haft underbara påskdagar! Nu njuter vi av dagen i morgon sedan tar ju vardagen vid..... ( det går ju det med....) Kram fr C

gulle hexan sa...

ååå vilken härlig utflykt:)
du ser ut att verkligen mysa vid stranden..
så himmla härliga foto..synd att man inte fick komma in..igentligen.:)
vad köpte du för träd???

jag har bara grejat lite å påbörjat en matta i flät-teknik..
kram

C De-sign sa...

Tack för din kommentar...det kanske rent av är du som är "boven" ???????? Nu skojar jag lite...men kan du tänka dig någon har tagit min fjäderkrans!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Jisses.......men nu är ju påsken slut så det gör inget! Här skiner solen och det blir lite av varje idag....rosenhallonen tar jag i "små"portioner!!!! Ha en härlig dag! Kram fr C

ima sa...

Go fortsättning på Påsken..Vilka Vyer du visar Idag blir en solskensdag även här... man är glad för vaje timme så växterna får tid att få värme nere i jorden Ska ut å plocka pinnar idag också . hadde gäster, å haft ett tag, så det har blivet åsidosatt därute .. Men trots det.. ute å fikade var man, med Hallontårta trots lite skräp .. --Annandags påsk-- hälsn till dig från Ima

Anna sa...

Vad läckert det ser ut. Jo, man fattar att de vill bo privat förstås, även om det hade varit kul att få se bilder på ur-trädet. Mina föräldrar har ett åkeröträd på landet vet jag.

Min egen påsk har handlat om jobb, älgar, dödskallar och fästingar...

Susanna sa...

Underbara bilder! Tänk vilka vackra broar de kunde bygga förr i världen. Det där huset...jag undrar om det är det huset jag kommer att köpa när jag vunnit hundra miljoner... ;-)

Kram
/Susanna

Anette sa...

Detta var intressant. Jag hoppas att du inte knäckte dig på grävningen.

Anette

Anonym sa...

Ja, hon klär sig själv :-) hahaha
Jag tror nog vi sår egna,visste inte att man kunde köpa färdiga plantor?
Men nu dröjjer det nog ett tag med växthuset,maken jobbar dubbelt denna och nästa vecka..men sen tar "vi" nya tag .-)
SYS

Dubbelörn sa...

Har varit o rekat o nu är allt på g... 120 olika sorter i år!!

När kan du?! Plockar gärna upp dig...

Kram

gulle hexan sa...

hej:)
ja nu är man ute mest hela dagarna.. å grejar..
hållt på att klippa murgröna som hopplöst tagit sig in från grannen.. å räfsar ännu:)
ja.. till o från med annats fixande.. ska måla en husvägg(faluröd) tänkte jag..
ja är det vettigt så dyrt det är när man behöver hjälp.. tänkte på din stubbfräsare..
man är alafall väldigt trött på kvällen. .. synd dina vinbär inte är okey... hoppas du lyckas med flytt av andra vinbär..

kram kram.. *ska virka liten stund.