2009-04-25

Pestskråp

När jag ser ut från mitt fönster på kontoret just nu så skiftar marken nere vid vattnet i rosabrunt. Det är pestskråpet som har börjat blomma.


Pestskråp kom som så många andra växter till Sverige med munkar under medeltiden. Man hör på namnet vad den troddes kunna bota.


Det här är hanblommor. De är just nu ungefär lika stora som välväxta hyacinter. Honblommorna blir betydligt högre och lär endast finnas på ett par enstaka lokaler i Sverige.



Efter blomningen börjar växtens blad att växa. I mitten av sommaren är de fullvuxna, ungefär en meter i omkrets, på höga stjälkar. De ser ut ganska mycket som väldigt stora tussilagoblad.
Nästan varje kväll vi sitter ute ser vi hur folk låter sig fotograferas framför skogen av gigantiska blad. Och minst en gång varje sommar är det någon som ringer på vår dörr bara för att fråga om vi vet vad det är för växt.

Konstigt nog är det aldrig någon som ringer på för att fråga när den står i blom. Jag tycker att den är minst lika märkvärdig nu.
Den står sig till och med i vas ett par dagar. Men man måste byta vatten flera gånger, annars blir det gult och slemmigt.


*

Det här är mina favoritskor. Riktigt vintage, daterade ca 1976. (Eftersom jag har ärvt dem av min bror måste jag fråga om dateringen är korrekt; när hade du storlek 38 i skor Jocke?) 
På pojkar i en viss ålder växer fötterna väldigt snabbt, så de här skorna har stått nästan obegagnade på mammas o pappas vind i trettio år. Tills jag hittade dem.
Tyvärr är de numera så slitna att de har fått bli mina trädgårdsskor. 


Vill ni se mer favoriter? Lämna förslag i sånt fall så ska jag se om det är något som går att fotografera. :-)

11 kommentarer:

Utblickaren sa...

Hittade hit ifrån en annan blogg och måste säga att jag gillar din stil. Har nog aldrig hört talas om Pestskråp förut så där lärde jag mig något nytt och dina papercuts är enastående, vilket slit! Snyggt jobbat. Fick mig att tänka på designern/illustratören Yulia Brodskaya.
/Utblickaren

Annika Christensen sa...

Visst är det en vacker växt!!
Kul och se så många på en gång.
Älskar mängden.
Ha det gott
Annika

Anna sa...

Hade aldrig hört om den här växten tidigare. Men vad bra, nu vet jag vart jag ska gå när jag får pest nästa gång :P Vet du vilken del av växten som är medicinal?

Skorna påminner om Converse. Jag är inne på mina Hmmpt:e såna, så glad att de är moderna igen så att de går lätt att få tag på. Favoritkläder över lag är ganska kul, rätt sällan är det ju modekläder man föredrar. Visa gärna några av dina!

Lilla Eken sa...

Tjenare Anna,
jo det är roten som är "aktiv". Innehåller petasin, som är kramplösande. (Läste jag mig till på den virtuella floran nyss. ;-))

Hmm... favvokläder.. aj, aj vad svårt... tror de flesta är för fula att fota. Men det kanske är det som gör det roligt. Ska kolla! :-)

hönemor sa...

Hej du, pestskråp har jag aldrig sett i verkligheten, blommorna var ju fina men det är nog inget en vill ha i rabatten, det är nog ogräsvarning på den, jag såg att Inpecta har den som frö. Kram Katarina.

Lisas torp sa...

Vilken märlig växt! Har nog aldrig hört talas om den!
Vilken effekt den måtte ha - det är ju verkligen som en hel matta i den dova rosa tonen! Så vackert!
Antar att ni har njutit av vårdagarna som jag har! Helt underbart har det varit!
Lisa

gulle hexan sa...

hej lilla ek:)
vad vackert med blommängen du visar..
det har jag aldrig sett innan.. tack för det:)
gymmpadojorna ser verkligen härligt sköna ut:) tur du hittade dom..
kul om du visar alla favortiter :) det är roligt att få kika på:)
kram kraaam

Stenlycka sa...

Det var en ny växt för mig. Verkar vara nästan ett ogräs där den trivs.
Tack för att du visade den, intressant.
Ha det gott!
KRAMAR

Joakim sa...

Japp 76 kan nog stämma ev 77 ,för jag vet att dom var för små och att det var därför dom hamnade på vinden i så gott skick. / Broe

Lilla Eken sa...

Jo nog är den en sorts "ogräs" pestskråpet. Åtminstone skulle aldrig jag vilja få in den i trädgården. Men det är fantastiskt att den finns i naturen.

Tack Joakim. Aha... var de för små redan från början... Ja de var ju som sagt i nyskick. Upptäckte i helgen att du textat ditt namn så prydligt inuti dem! :-)

Mira sa...

Hej! Jag hamnade på din blogg när jag googlade omkring för att hitta något om pestskråpens honblommor. Tänkte nämligen själv just göra ett inlägg om skråparna.

Jag gillade din text om att det kunde hända vad som helst under ekar - som att stöta på Svenne Hedlund!!! :-)

Fin blogg!