2009-04-18

Papercut

Vid uteplatsen, där jag lite då och då dimper ner för att hämta andan och sörpla ur min termo-mugg med te, blommar det just nu så här under syrenen:


Scilla, blå vårstjärna, ett par enstaka vit vårstjärna som jag planterade i höstas, gullviva (som precis börjat blomma) och mängder av små violer. Det är som att sitta i en dröm. En sån här plats att sitta på denna årstid vill jag alltid ha.

Och så tänkte jag visa en av sakerna min primula fascination ledde till. Ni minns den antikfärgade primulan som jag inte kunde plantera ut utan satt inne och beundrade istället?
Utav en av skisserna jag gjorde blev det ett pappersklipp i vitt. Jag har gjort de fyra följande bilder större i storlek än vad jag brukar, så klicka gärna upp dem så att ni ser lite tydligare.

Vitt i vitt...

Jag har skurit ut bilden med skalpell ur papper och monterat bilden ovanpå ett till papper av samma sort. Och ramat in den. Utan bakstycke.


För att få en liten solskärm i fönstret när solen skiner rätt in på arbetsbordet.




13 kommentarer:

Lisas torp sa...

Men oj, vilket pilleri-jobb! Så superduperduktig du är!
Vilken härlig idé också! Jag är verkligen jätteimpad!

Ja, vilken ljuvlig plats att vistas på med alla vårblommorna på ett ställe!
Jag längtar jättemycket ner till torpet - men det blir inte förrän nästa helg!
Hoppas att du hinner njuta hela helgen!
Kramar
Lisa

Anonym sa...

Att du bara orkar!! *imponerad*
men du ,blommar scillan hos er först nu?? Här har alla blommat ut..?
Tulpanerna är next på tur :-)
*väntar tålmodigt*

Lilla Eken sa...

Smeagol:
Scillan blommar fortfarande här, men vårstjärnan (som ni också har) är nästan utblommad vid uteplatsen och i gruset. I landet har de jag planterade förra hösten inte börjat blomma ännu. Kallare och blötare jord där. Så sån tur har jag, att blomningen sträcker sig över säkert tre veckor (kanske fyra)! :-)

Marie//Tekla Maräng sa...

Vilket utomordentligt tålamod och så snyggt. Det är en sådan vacker syn så jag skulle bli sittande hela dagen och bara njuta av den solskärmen.
Trevligt ställe att njuta teet vid också skrev du gullvivor, jag kommer...
När jag skrev episka böcker så i detta fall så *ramlar* en av huvud personerna in ca 300 år bakåt i tiden, så läs dom i den ordning jag skrev upp, annars kan det bli lite konstigt.
Om du vill låna så hojta till för jag har alla böcker jag har skrivit om, dock inte alla Trollopes men några.
Trevlig helg, kram Marie

Joakim sa...

Både snyggt & praktiskt "Bravo"

gulle hexan sa...

god kväll lilla ek:)
så otroligt vacker solskärm..
du har gjort ett jätte fint jobb med att skära ut primulan ..
så himmla bra gjort.. å snyggt!
skön plats du har att dricka the..:)
härligt..
Kram kram

Annika Christensen sa...

Oj oj så vackert!
Kirskålen hann jag inte med men jag har gjort mycket på nässlor istället.
Får klippa kirskålen så det kommer ny.
Ha det gott
Annika

C De-sign sa...

FANTASTISKT!!!! vilken fin idé och så fint det blev....man kan inte se om pappret är tjockt... men jag antar att det inte är så tjockt...kan ju inte vara lätt att skära i.... Vad duktig du är!
Jag är också lycklig över ditt inlägg om kirskålen och receptet TACK, jag har just en liten fin samling kirskål i häcken till ena grannen....... det ska bli paj i veckan. Kan jag frysa in av kirskålen också????? Du hade rätt angående min fjäderkrans, fru Skata har erkänt....hon hade trott att den skulle ligga kvar i boet.. men men den har trillat ner, jag sa till henne att det är bättre att vänta på humlen som brukar leta sig upp till boet och klä in det!!!!! Önskar dig en skön vecka i vårsolen! Kram fr C

Lilla Eken sa...

D De-sign:
Jag provade först med ett riktigt tjockt akvarellpapper men min skalpell var för slö (och jag hade inga nya blad att byta med.. ) så jag tog ett lite mer följsamt (tunt) akvarellpapper istället.
Det är bra om pappret har så långa fibrer som möjligt, det är lättare att inte skära fel (slinta och skära för långt) om pappret är SEGT.

Lilla Eken sa...

C De-sign:
Glömde svara på kirskålen: Jo visst kan man frysa. Förväll den först då och krama ur så mycket vätska du kan. Fryst passar den egentligen bara som paj-fyllning eller kanske till soppor.
Gör du paj på fryst kers så hacka igenom bladen när de tinat och blanda ut den med äggstanningen. Det blir en så liten o kompakt "klump" att den är svår att fördela i pajen annars.
Den ska helst inte ligga fryst mer en ett par månader heller, den brukar ta fryssmak väldigt lätt.

Felicula sa...

Jättefint!

Birgitta sa...

Oj, det var ett fantastiskt jobb du lagt ner på det vackra solskyddet. Fint att titta på när solen skiner och en mysig stund i trädgården önskar jag dej. Kramar Birgitta

Poppins sa...

Så vackert! Men vilket arbete som ligger bakom. Det gäller att inte göra fel för då går det inte att rätta till. Men tack för idén, den ska jag vårda.
kramar från Poppins