2009-04-27

Eldning & taggig kärlek

Vi har haft eldningsvecka hos oss, så i helgen blev det ordning på tomten vill jag lova. Varenda ris- och skräphög är borta, men så tog det nästan två hela dagar också. 


Jag ljuger en aning när jag säger att allt ris är uppeldat. Bakom vedboden sparade vi en hög med grenar och klipp från tagghäcken som har legat där sedan i fjol.
Och anledningen att vi sparade den högen ska ni få se här.
Den här väl kamoflerade kompisen vaknade till liv av vårt spring bakom vedboden.


Vi har sett spår av att någon aktivitet pågått nere vid vedboden och vad trevligt det var att upptäcka att det var fru igelkott och inte något annat (typ världens största sork eller världens minsta grävlingfamilj).


Det är maken som tagit alla kotte-bilderna. Han gillar att fota igelkottar. När det började skymma gick han ut igen för att se om han kunde ha tur och kanske få se litet uppvaktning.

Han hade mer än tur; han kom på dem direkt i akten.


Hanen, som är litet mörkare och kallare i tonen, höll ett stadigt tag i sin dam som var rätt livlig.

När han var klar rullade hon ihop sig till en liten boll.



Maken kom in och var nästan lite tårögd. Herr igelkott var så fin med sin hona. Han buffade o puffade på henne och såg ut att undra om hon hade det bra där inne under sitt taggiga täcke. Ja, det såg nästan ut som om han pussade henne på nosen. Och tvättade henne litet försiktigt i ansiktet gjorde han också.

Ja, ni förstår att vi inte kunde elda upp riset bakom vedboden. Inte röja i det höga, torra gräset heller. Vete sjutton om jag ens vågar städa ur vedboden som jag hade tänkt. Tänkt om vi kanske får igelkottsungar på tomten så småningom!?

8 kommentarer:

gulle hexan sa...

god morgon lilla ek:)
vad juvligt med erat kottepar:)
vilken tur maken din kunde få fota dom.. så söta... hoppas det blir en liten familj ..
snällt av er att inte ta deras boställe..:)förstår om du inte vill röja i boden..
husmålningen går så sakta framåt här..
stor kram..

Lilla Eken sa...

Godmorgon Gullehexa, ja, tänk vilken tur han hade. Man blir alldeles varm om hjärtat. :-)

Jag borde väl ta tag i våra fönster jag... Men så här i april kan man ju fortfarande inbilla sig att sommaren är lång! :-)

Birgitta sa...

Vilken ljuvlig liten berättelse så här på måndagsmorgonen, det är nåt visst med igelkottar, man värnar om dem så mycket och vill att de ska bo just hos mej, kanske för att de för ett ganska lugnt och saktmodigt liv och har lätt för att bli överkörda och dödade så vill man minska risken genom att ha dem boende i sin lada eller rishög. Annars är det härligt att elda så här på våren, det känns i hela kroppen att nu är det nytt på gång. Kramar och ha en skön vecka och sista april. Birgitta

Marie//Tekla Maräng sa...

Vad vacker åkern är med allt pestskråp.
Vilken tur att ni har haft alla kvistar likandes kvar där, för man ska ju inte städa så nog i trädgården. Åh vilken tur och vilka härliga foton på *kottarna* hoppas verkligen ni får en liten söt familj som stannar kvar hos er.
Skulle nog inte våga städa i vedboden om det vore jag, utan skulle väl sitta där andäktigt och titta och le.
Hela jag sitter här och ler framför datan, tack för det inlägget det kommer jag att *leva* på länge.
Kram Marie:)

Stenlycka sa...

Så gulligt igelkottspar.
När jag skulle kratta bort lövet vid väggen efter klätterhortensian. Tyckte jag att lövhögen var märkligt hård så jag petade lite i den och där låg en igelkott och sov så jag fick kratta tillbaks löven över honom. Dagen efter var han borta tydligen väckte jag honom. Vi brukar ha mycket igelkottar och ungar runt om i trädgårdarna här på sommaren.
Ha det bra!
KRAMAR

Dubbelörn sa...

Vilka underbara bilder o vilken otrolig tur han hade som fick se det hela live ;). Har inte sett en endaste igelkott hos oss o det är något som jag alltid önskat mig. Kan det bero på hundarna månne...?

Kram

Lisas torp sa...

Vilka helt unika bilder!! Tala om tur!
Så jätteroligt att de funnit sej tillrätta hos er också, och kanske blir det små ungar också där under rishögen!
Det är så himla gulligt med små kotteungar - det hade jag på förra torpet - hur söta som helst!

Så skönt att få elda upp allt gammalt ris också!
Nu siktar jag in mej på Valborg - ska bli jätteskönt, hoppas att vädret håller i sej. LIte regn skulle dock behövas!
Ha det gott i solskenet!
Lisa

Utblickaren sa...

Avundas allt din eldningsvecka, jag tror det är helt uteslutet i min kommun. Igelkottsbilderna är ju sagolika vilka sötingar och tänk vad roligt om det blir ungar! De kommer säkert hålla undan mördarsniglarna också. Lyckost där:)