2009-04-10

Kortfredag

En utomhusdag som försvunnit i ett huj. Skulle egentligen målat hallen idag men det fina vädret drog.
Vår i våra vinbärsbuskar ser ut så här...


Äntligen klar med kompostgrävandet. Fyra timmar tog det. *puh* 
Det är två fack i öppna komposten och jag har ingen aning om vad de tidigare ägarna slängt i, så jag sållade bort allt grovt material (dvs. rötter) så gott det gick. Hade ju förstås inte sållen här utan i andra "hemma", så det blev en Kajsa Varg-variant; jag använde en brödback som såll. Och skottkärran hade gått sönder så jag fick använda en balja att bära i. Ja, ja... Affärerna är ju stängda idag - vad gör man?


Resultat: 300 liter jord sållat och klart och utspritt i en liten svacka på tomten. Bägge kompostfacken har grävts om och all "halvfärdig" kompost är samlad i ett fack. I det ska jag odla pumpa i sommar.
Det andra facket kan jag nu fylla med ogräsfritt rens från trädgården.


Under tiden klippte maken ner de perenner som kvar att klippa och grävde upp ett par små plommonträd. 
Redan vid fem var vi fullständigt färdiga (inte riktigt vana vid sol och hårt kroppsarbete ännu) så det blev en tidig kväll.
Lite godis bredvid datorn...


Och gott te i påskfärgad kopp...

6 kommentarer:

Stenlycka sa...

Så härligt med lite kroppsarbete, det kommer säkert bli bra med pumpor i komposten dom kommer att växa så det knakar.Vilken härlig kopp att dricka te i,passande.
Ha en fortsatt bra påsk i trädgårslandet!
Kramar Stenlycka

hönemor sa...

Hej du, har du träningsvärk idag? trädgårdsarbete är ett hårt jobb men så roligt. Vi fiskar i vänern, gäddan har lilla gubben fileat och laken fick skatera. Vilken fin påskkopp du har. Vill du ha höjd i trädgården ska du sätta upp armeringsmatta som klätterväxter kan gå upp i. Jag skulle sätta hummlen vid en stör istället för spaljen, alpklematis blommar en så kort tid så satsa på nån som blommar längre eller fler olika som blommar på olika tider. Påskkram Katarina.

Lisas torp sa...

Ja, visst är det härligt med lite kroppsarbete, även om det kan kännas! Så skönt med kompostjorden, det påminner mej om det jag inte har hunnit...hm!

Vilken ljuvlig påskkopp!!

Och vilken måltid med gös, som är bland de bästa av fiskar - och apelsinsalladen! MMMmmmm!!! TACKAR för receptet! Det måste jag prova!
Jag var på en fest för en tid sedan och fick nordafrikansk buffé, där serverades också en apelsinsallad av guds nåde - den kallades "sultanens juveler" - den var himmelsk och påminner om din!
Apropå polen-stuket - då ska det väl vara gulnade nylongardiner?! Tala om fördomar!! hm...!!
Ha en härlig påskafton och må den bli lååååång!!
Kram
Lisa

Lilla Eken sa...

Hönemora:
Där sa du något... om humlen menar jag! Man kommer att bli helt tokig på att försöka klippa ner den ur en spaljé, den är ju så segslingrande. Nä, borde nog vara något som klättrar snarare än slingrar. Undrar om klätterhortensia funkar i zon 3-4. Måste kolla det.
Men att alpklematisen blommar så kort gör mig inget alls, den får så vackra fröställningar. Skulle förmodligen vara snyggt med någon rödblommande klematis också om man tänker falurött... hmm...

Lisa:
Ja gissa det var tillfredsställande att få kompost-ordning. Trädgårdens hjärta, eller hur...

Apelsinsalladen brukar jag variera. En lunchsallad jag ofta gör till fisk är att blanda den med couscous eller dinkel och tillsätta ett par matskedar sultanrussin också. Mums! (Är inte maken hemma kryddar jag med lite kanel och spiskummin.) (Vad HUNGRIG jag blir nu...!)

gulle hexan sa...

glad påskafton..
tack för sköna fotos..
era komposter är hur fina som helst..
å du har varit jätte duktig med att fixa till jord å silat...toppen:)
jag har sjv bara rivit fram lite jord till en del pelargonieskott..
för fy vad rötter som snyltar i komposten..
jätte fin liten fågel du har där..så knubbig å söt:)
gulliga polkagrisar..;)

är det blåsippor du har dä i vinbären.. så får du väl inte gräva upp dom.. det är ju jätte fint:)
å dom trivs där.. å visst är det gott med vinbärs saft?

kram kram,,

ima sa...

Härlig påskkoppar mmmm så Härligt att vila blicken på Ima