2009-04-15

Månadens primör - kirskål

Vi har nästan ingen kärs alls på tomten, men i häcken mot grannen växer den. Just nu är den som absolut finast om man vill äta av den. Späda, gröna blad som knappt vecklat ut sig. Inte beska eller trådiga alls.



Det brukar stå om kärs att den kom till Sverige med munkar på medeltiden. Att den odlades som grönsak i kloster vet man eftersom den fortfarande växer kring klosterruiner. Nu läste jag precis häromdagen att det finns arkeologiska belägg att den odlats som grönsak i Sverige långt innan dess; redan på förromersk tid, ca 500 fKr. Härligt är det iallafall att plocka säsongens första gåva från naturen.

Jag wokar den gärna, eller så gör jag paj.



Pajen blir fastast i konsistensen om man först slakar kärsen (häller kokande vatten över den och sen kramar ur all vätska) men ibland sparar jag hälften som den är och lägger överst i formen innan jag häller på sista lagret ost.
Jag tycker att det blir så vackert när man ser hela blad i pajen. 



Till fyllning den här gången hade jag ca 1 liter packad kirskål. 1 hackad rödlök som jag först stekte gyllengul och mjuk i smör. 3 dl riven stark ost. 2 hackade hårdkokta ägg.
Äggstanningen består av 3 ägg, 3 dl mjölk och 15 droppar worchestershiresås. Salt och en aningen grovmalen svartpeppar.
Pajdegen kan man göra som man vill. Jag gillar att blanda vetemjöl med grahamsmjöl. Det blir både saltare och knaprigare.

11 kommentarer:

Stenlycka sa...

Nu måste jag ut och plocka kirskål och pröva att göra en paj.
Ha det bra!
STENLYCKA

Anonym sa...

Vi äger tomten,behöver inget bygglov....vi bor på l a n d e t !!
Men det blir inte större än det var förrut,bara mycket högre i takhöjd :-)
Sys

Anonym sa...

Skitbra med persienner *glad*
Fast det börjar bli så fint nu så vi funderar på att göra det till ett badhus..typ hahaha

Lisas torp sa...

Åh, så gott det ser ut! Tack för receptet, det ska jag prova nästa gång på torpet!
Behöver du mera kärs kan du få av mej, jag har mängder!!:) Jag brukar låta den gå i blom bakom huset - tycker om de skira blommorna!

Ja, men det är väl härligt att vakna tidigt och veta att man äger dagen!
Så blir det för mej på fredag!
Nu ska jag ut i vårsolen här på Skeppis och njuta av allt. Vårlöken ligger som stora gula mattor under träden, och snart slår träden ut!! Oj, så snabbt det går nu!!
Jag måste kolla in magnolian på St.Eriksgatan!
Ja, ja man får glädjas åt allt man kan i storstan.
Ha nu en jätteskön dag!
Kramar
Lisa

gulle hexan sa...

hej:)
tack för ett ljuvligt recept!!. det ska jag absolut prova..
härliga biler, så lyckad pajen blev,
jag var så trött i går av allt uteliv och jobb i trädgården så jag orkade inte ens virka.. men.. tror du jag kunnde sommna i går??
nääe:( jag var för trött.
så i dag är man zombielik..
kram kram

Dubbelörn sa...

Här finns en tomt med MÄNGDER av detta!! Så jag kan köra över ett lass till ditt kök :).

Berättade om pajen för min kära man o han vägrar äta sitt hatobjekt numero uno *asg*.

Nästa fredag den 24:e?! ;)

Marie//Tekla Maräng sa...

Himmel så gott det ser ut. Fniss jag får smyga runt bland koloniträdgårdarna och tigga till mig lite!
Trodde nog att du skulle känna igen ekarna, men att du och din man hade suttit så nära och pratat i en helnatt vart liksom bonus.
Ja hela helgen har varit helt underbar och nu är jag ledig i en knapp vecka, så skönt.
Kram:)

Dubbelörn sa...

Vi bokar prel o så hörs vi av dagarna innan ;).

Psst... om jag skulle lura i min kära denna paj så kan jag nästan garantera att vi inte skulle fira några 20år i maj *asg*.

Susanna sa...

Det ser jättegott ut och jag blir nyfiken för kirskål har jag nog aldrig smakat.
/Susanna

Lisas torp sa...

Nu har jag lagt in en bild på mina gamla tulpaner på torpet, samt de stjärnlika vita små lökblommorna som är mindre - vet du vad det heter? De öppnar sej bara i sol och är helt gröna och ihopvikta liksom när det inte är sol.

Bilden ligger i slutet av sidan!

Nu är det bädden som väntar!
Lisa

Lotta sa...

Det ser helt galet gott ut, & väldigt vacker paj dessutom !!!